duminică, 22 mai 2011

Ce ar putea contine un sapun cu adevarat natural...si ce nu

Poate demult ar fi trebuit sa scriu despre asta. Dupa concursul organizat pe
sfatul zilei, in timp ce citeam comentariile in loc sa ma amuz, respectiv inspir pe cuvant ca am ramas cu un gust amar.  Constatasem ca se stiu atat de putine lucruri despre un sapun natural.


1.Nu se poate realiza sapun fara soda caustica respectiv NaOH- hidroxid de sodiu pentru sapunurile solide sau KOH-hidroxid de potasiu pentru sapunurile lichide. Pentru un sapun de calitate se foloseste soda pura( concentratie de 98%). Aceasta se calculeaza cu ajutorul indicelui de saponificare. Ea dupa circa 24 de ore se neutralizeaza.
2. Uleiuri vegetale( masline, cocos, floarea-soarelui, soia, germeni grau, canepa etc). In principiu se poate folosi orice combinatie de uleiuri si unturi fiecare imprimand asupra sapunului anumite calitati: sapun tare/moale, spuma persistenta/abundenta/lipicioasa, curatare eficienta.
3. Unturi vegetale( cacao, mango, shea etc), ghee(unt clarefiat) acum destul de intalnite si pe piata romaneasca
4. Uleiuri esentiale nu sunt nici vegetale nici uleiuri de parfumare ci uleiuri extrase din  plante, seminte, flori, coaja sau alte parti prin distilare cu aburi, extractie cu solventi sau alcool. Acestea au puternice valorii nutritive si de vindecare, fiind mai puternice decat insasi planta din care sunt extrase. Acest lucru se datoreaza faptului ca de multe ori pentru o singura picatura de ulei pur este nevoie de cateva kg de petale. Acestea insa pastreaza aroma concentrata a plantelor
5. Apa distilata, infuzii sau decocturi din plante, lapte( de origine animala: vaca, capra,  oaie, magarita- sau vegetala: orez, migdale, soia etc) sunt necesare pentru dizolvarea sodei. Cantitatea de lichid necesar diluarii sodei trebuie sa fie intre 25-35% din cantiatea totala de uleiuri.

6. Alte ingrediente extra pentru particularizarea si imbunatatirea proprietatilor:

  • Uleiuri esentiale:

a) arome florale: musetel german( 5 ml=60lei), musetel roman(5 ml =39 lei), geranium( 10 ml =10 lei),  lavanda( 10 ml = 9 lei), palmarosa (10 ml= 10.7lei ), patchouli( 10 ml= 15 lei), rhododendron de nepal (10 ml = 19 lei), ylang ylang (5 ml= 16 lei)

b) arome ierboase aromate: busuioc, oregano, dafin(10 ml= 15 lei), patrunjel (10 ml=23 lei), rozmarin, cimbru(5 ml =45 lei)

c)arome proaspete: eucalipt, fragonia(5 ml= 30 lei), manuka, menta, tea tree
d)arome lemnoase: santal(10 ml =12 lei), dafin, scortisoara, lemn de trandafir( 10 ml=20 lei), mesteacan(10rml = 29 lei), cedru, pin, brad, terebentin, vetiver(10  ml= 30 lei)
e) arome rare si pretioase: tamaie( 10ml= 29 lei), mirt( 10 ml = 43 lei), jatamansi( 10 ml = 43 lei),  coada-soricelului( 2.5 ml= 30 lei), angelica( 5 ml= 86 lei), samfira sau fenicul de mare( 5ml= 65 lei), ferula galbaniflua, imortele(5 ml= 86 lei), magnolia(5 ml= 45 lei), roinita(2 ml= 65 lei), neroli(2 ml= 65 lei ), trandafir   rosa damascena Maroc(1 ml= 86 lei), rosa damascena Bulgaria(2 ml =125 lei ), vanilie (5 ml=25 lei), iasomie (2 ml= 48 lei ) tuberoze(0.5 ml=35 lei), violete( 5 ml= 70 lei), lotus albastru(0.5 ml= 38 lei)Argile(alb, bej, galbena, verde, rosie, roz, albastra, violet)

  • Petale de flori(musetel, galbenele, trandafir, lavanda etc)
  • Zat cafea, alge marine, coaja de fructe, pulberi de plante etc
  • Coloranti naturali
Nu stiu daca v-ati prins unde bat. Idea este ca nu am intalnit arome gen sub forma de ulei esential : mar, zambila, frezie, liliac, pepene rosu/galben, briza marii:)), piersica, tei, lacrimioare, lalea???,aroma de cappucino:)), iasomie, violete,  vanilie. Astfel de arome sunt aproape intotdeauna obtinute sintetic, ele nu contin adevarata aroma florala iar contributia in aromaterapie este nula. In alta ordine de idei, nefiind clar procesul de obtinere, acestea pot fi iritante pentru piele. Dar sunt mult, mult mai acesibile ca pret si persista mai mult in sapun. Asa  ca un mare NU pentru fragrance oils. Si un mare DA pentru essential oils. 

Ganditi-va la urmatorul aspect: pentru un calup de 1 kg sapun cu aroma de vanilie, trandafir sau iasomie e necesar cel putin 50 ml ulei esential. Asta pentru o aroma care sa se simta si dupa 3saptamani de uscare. Credeti ca pretul unui astfel de sapun se mai invarte in jurul sumei de 10 lei :) sau 20? sau 30?

Si inca un o  treaba care zau ma enerveaza . Ma refer la cei care sustin ca fabrica sapun natural dar totusi recurg la arome si coloranti sintetici/ alimentari. Dragii mei, e pacat sa imbacsiti un sapun 100% natural cu astfel de arome sintetice doar pentru a vinde sau pentru a oferi sapunului o aroma mai deosebita :) Bazandu-va pe faptul ca multi dintre consumatori nu sunt inca educati sa aleaga si chiar sa aprecieze un sapun 100% natural. Asa ajungeti sa produceti sapun de casa si atat. Nicidecum natural :) Mare pacat!

Sper din suflet ca aceasta postare sa vina in ajutorul celor care isi doresc un sapun 100% natural. Celor care, se intreaba ce inseamna ulei esential, ce uleiuri sunt responabile de spuma, ce rol are soda. Intrebari care am inceput sa mi le pun si eu in urma cu 2 ani.

14 comentarii:

  1.  Foarte foarte folositor articolul, chiar ma gandeam, oare unde pot gasi toate informatiile astea? oare ce uleiuri sunt mai scumpe, mai rare, mai deosebite...? Oare ce arome naturale exista?cine poate sa-mi spuna toate astea? cine are rabdarea sa-mi explice? Uite ca Luthelo are! Multumesc din suflet!

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, e bine ca toti cumparatorii sa fie bine informati pentru ca un sapun nu trebuie sa miroasa neaparat bine ca sa-l cumperi. Sunt sapunuri cu miros medicinal (au UE de tea-tree sau camfor) care sunt un adevarat regal pentru piele. Mirosul sau aspectul nu sunt singurele aspecte care trebuie luate in considerare. E adevarat, ele vand produsul, dar e important si ce contine un sapun natural, adica ingrediente exclusiv naturale. Articol util pentru toti. Multumesc. Keep up the good work!  

    RăspundețiȘtergere
  3. Cristian Chirita23 mai 2011 la 20:50

    Articolul tau mi-a adus aminte de ce-mi povestea un amic al carui var lucra la un faimos producator de vinuri: intr-o noapte respectivul a ramas fara etichete de feteasca si s-a dus la maistru sa-i ceara....maistrul, om vechi in bransa (de lene sa nu se duca la depozit sa aduca etichetele corecte) i-a zis: pune si tu etichete de pinot gris ca-i tot vin alb si ala. Cam la fel e si cu sapunurile si cu unii producatori...sunt multi care profita de naivitatea si lipsa de documentare a cumparatorilor. 
    Din pacate va mai dura pana cand cumparatorii vor capata educatia necesara pentru a nu se mai lasa dusi de nas. 
    Felicitari inca odata pentru articol si pentru sapunuri.

    RăspundețiȘtergere
  4. Din pacate nici de departe nu este un ghid complet:(

    RăspundețiȘtergere
  5. un exemplu concret:
    http://farmaciaverde.util21.ro/produs_7967_sapun-muguri-de-pin-100gr-galador.html
    Intru acum doua zile in farmacia X unde vad expus un sapun
    galador. As minti sa spun ca nu ma intereseaza prezentarea altor producatori de sapun. Profit de ocazia ca il pot atinge, mirosi si constat cu stupoare ca nu este tocmai 100% natural asa cu  incerca sa ma asigure vanzatoarea. Dupa ce ne-am contrazis si ne-am tot contrazis...ea e drept fara prea multe argumente...am indraznit totusi sa o  intreb cat de natural este pinovert?
    sau cum este obtinut rosu-ul din sapunul galador?

    destul de trist ca nu a putut ramane la uleiurile esentiale de brad si pin. Sau la multitudinea de coloranti naturali....

    Insa CC sunt sigura ca produsele voastre vor ramane la fel de curate ca si pana acum. Ma inclin!

    RăspundețiȘtergere
  6. Pun pariu ca duamnele care se simt cu musca pe caciula acum spun ca aceasta postare se numara printre acelea care doresc sa ma delimiteaza...un soi de reclama...gratis!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai mai putea atinge si capitolul coloranti - oxizii. Mie nu mi-a iesit niciodata un sapun alb-alb, doar daca as fi folosit unturi si uleiuri albe. Mai degraba nuante de crem. Stiu ca dioxidul de titan este foarte des folosit pentru a obtine un sapun alb stralucitor, l-am gasit si pe lista ta din articolul coloranti. Ce putem spune despre oxizii cre coloreaza in galben, rosu, verde etc.? ei sunt aprobati in folosirea in sapunuri, dar cum ii incadram, tot la natural, daca suntem blanzi cu dioxidul de titan?

    Intr-adevar, am remarcat si eu ca , atunci cand ii prezinti cuiva un sapun, primul lucru pe care il face este sa il miroase, nu sa se uite la lista de ingrediente. consumatorul roman mai are muuuult mult de invatat.

    Si inca ceva, a propos de uleiurile esentiale. Personal nu am citit nici un studiu care sa ateste faptul ca, in afara parfumului/aromoterapiei, uleiul esential ar pastra vreo proprietate in sapun. De obicei este adaugat atunci cand solutia de sapun este caustica, saponificarea nu e completa, temperatura amestecului va mai creste si poate chiar depasi punctul de fumegare (parca asa se cheama, nu?) al unor uleiuri esentiale... Mie mi-ar placea sa stiu ca se pastreaza si din proprietatile uleiului, nu doar aroma si gata. Din punct de vedere terapeutic. ce spui, nu ar merita investigata si pista asta?

    in rest, felicitari, un articol foarte frumos, tine-o tot asa :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ah, sa nu uit.... exista pe net un blog al unei doamne ce da sfaturi cosmetice. La un moment dat citeam ca ea nu ar pune pe fata soda caustica, modificata sau nu :) asta a propos de sapunul home made pentru fata. Pai daca o persoana care ofera sfaturi cosmetice si este foaarte urmarita da de inteles ca nu trebuie sa folosim sapun pentru ca are soda caustica (desi am vazut ca s-a explicat pe acolo ca un sapun NU contine soda caustica, e complet transformata in sare), ca e iritant, care sfatuieste sa folosesti pt fata doar acele geluri solubile in apa, la ce sa te astepti de la publicul larg? Ma rog, in rest doamna respectiva mi se pare foarte informata, publica articole decente, dar m-a surprins prin reticenta la ceea ce inseamna un sapun natural. 

    Ma intreb cum a supravietuit populatia de femei frumoase pe lumea asta cu sapun de casa facut cu untura de porc :-)

    RăspundețiȘtergere
  9. Simona, te rog sa nu ma enervezi cu doamna aceea care da sfaturi cosmetice pe internet si abereaza la maxim. Dumneai citeste diverse articole de ici pe colo in engleza, traduce si ea cum poate si trage concluzii. Oameni buni, inainte de a asimila o informatie, cautati-o in mai multe surse si cel mai important: GANDITI-O ca de aia ne-a inzestrat Dumnezeu cu creier si capacitate de gandire si analiza ! Gizas ! Iarasi voi, fetele sapunarese, explicati si puneti-o la punct pe ea si soda ei caustica de pe creieri ! Ca m-am enervat ! Este aceeiasi care spune ca apele florale contin etanol, ca uleiuri esentiale sunt naspa si multe alte aberatii.

    RăspundețiȘtergere
  10. Draga mea D., eu ii citesc articolele, e o parere in plus... nu ma uit si pe sursele pe care le citeaza mereu la fine de articol, asa ca nu stiu cat e traducere si cat e interpretare :-). Oricum, alta chestie pe care o spunea si iarasi e o tampenie, este ca orice e ulei esential e iritant. Pune la zid orice crema in care gaseste linalol sau mai stiu eu ce , daca intelegi ce zic :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Sa  le luam  pe rand:
    iau sugestia ta in calcul vis  a vis de oxizii. 
    Cat despre un sapun alb alb, spune-mi ce parere ai de Green SPA. Daca poza nu este sufiecient de sugestiva, crede-ma ca e mai alb decat zapada.

    Bine ca mi-aiamintit de dioxidul de titan. Cu aceasta ocazie imi actualizez si modific putin lista. Despre dioxidul de titan am auzit pareri destul de controversate, fapt pentru care nu il recomand.

    Despre oxizii mentionati, daca ii cumperi de pe aroma-zone cu drag i-as include la natural. Este un site care imi inspira destul de multa incredere. Intrebarea este: acei coloranti-oxizi naturali     isi pastreaza culoarea in perioada de saponificare a sapunului? Si cand spun asta nu ma refer la melt;n pour ci CP.

    La targ la SB exact acest aspect l=am observat si eu, insa ai fi surprinsa cat de bine am vandut si fara uleiuri esentiale. Consumatorul roman mai are multe de invatat iar  eu profit de toate oportunitatile de a informa corect si complet. Daca mai imi permit un ASA NU ca astazi cu exemple concrete pe barba mea o fac. Aceast/a Azulu, castiga imediat trafic de la mine. Iar cel ce oricum foloseste cosmetice conventionale nu o sa dea nici 2 bani pe propaganda mea.

    La fel cum NU am citit ca UE la o temperatura mai mare isi poate pierde proprietatile, tind sa cred ca alegerea unui UE este oricum un avantaj pentru modul natural de obtinere. Daca vei citi ultimele mele mesaje la un subiect deschis chiar de tine pe forum castigi un pont. Daca nu te prinzi intreaba-ma acolo. Si asa proprietatile terapeutice se pot pastra...asta daca se pune problema pierderii proprietatiilor la temperaturi ridicate.

    O intrebare ca ai mai multa experienta si raspunde la obiect:
    http://www.breslo.ro/Product/Fresh-Green_378469

    Crezi ca aceasta masca are doar ulei de cocos/pulpa de kiwi si argila verde? Inreb asta privind consistenta asemanatoare cu a cremei tale(pe care o iubesc).

    Cat de sigur este un astfel de produs fara conservant?

    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  12. concret...un link...hai  sa nu ne mai invartim in jurul cozii

    RăspundețiȘtergere
  13. draga mea, banuiesc la ce te referi, dar o sa ma uit pe forum cand imi fac putin timp :)

    cat despre masca respectiva... n-am facut nici pentru mine deci habar nu am daca asa se vede. cand imi faceam masca cu argila verde si apa de robinet, e drept ca avea o consistenta tare cremoasa... problema e ca la o asa masca de fata, mai ales ca pui un fruct UD si nu PUDRA, e musai sa ai un conservant. fa un experiment, o masca similara cu fruct, si poart-o la tine in geanta trei zile cat ar tine-o posta sa o trimita dintr-un oras in altul, fara sa punem la socoteala faptul ca ai putea prinde un weekend. Ai maiavea curaj sa o folosesti dupa 3 zile? eu zic ca nu. kiwi, dupa ce il tai si il lasi 3 zile in frigider, deja nu mia arata bine. Prefer sa imi pun pe fata o crema din comert cu toate silicoanele si parabenii ei, in locul unei masti cu apa, fata pic de conservant, care a mai si calatorit in cine stie ce conditii .

    o asemenea masca se face acasa si se consuma acasa, nu vad rostul sa o expui intr-nu magazin. adica , ma rog, e prea riscant. Cred ca singura treaba pe care o poate face fara pericole este sa faca masca, o tine la rece, si o inmaneaza personal in cel mai scurt timp. da' chiar si asa...

    a, si acum am remarcat prezenta "untului de cocos". Ma rog, eu stiam ca termenul corect e ulei, nu unt, dar treaca de la mine. o masca de fata cu ulei de cocos... hm... o fi, eu nu am incercat :)

    RăspundețiȘtergere
  14. sa nu uit, a propos de aroma. si ei vand dioxid de titan, doar sub forma de amestec in ulei de ricin, si il recomanda si in folosirea de sapunuri, de asta eu inca as avea incredere sa il folosesc. Ori in ulei de ricin, ori in solutie apoasa.

    cat despre green spa, la cat ulei de cocos necesita pentru a face si spuma in conditiile in care se pune sare in el, element de este "anti spuma", evident ca iese alb :). Dar solutia pe care eu o caut nu e sa pun 80% cocos ;)

    RăspundețiȘtergere

Cartea de vizita sa-ti fie bunul simt.
Nu agreez comentariile rautacioase. Acestea vor fi eliminate automat.

Postari similare

Related Posts with Thumbnails